HOPITAL PEDIATRIQUE - ECOLE PRIMAIRE KABINDI - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu HOPITAL PEDIATRIQUE - ECOLE PRIMAIRE KABINDI - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

HOPITAL PEDIATRIQUE - ECOLE PRIMAIRE KABINDI

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

06 Februari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 01/02/2016

Achterop de motorfiets van Roger Mugishu. Langs villages 3, 2 en 1 (huizen destijds gebouwd voor de Congolese werknemers). De erosie heeft al die jaren veel aarde weggespoeld. Daardoor komen de fundamenten van lavastenen bloot te liggen. Enkele huizen zijn zwaar getroffen door de aardbeving van begin augustus vorig jaar. De huidige DG van het CRSN, JJP, kwam nadien eigenhandig en plein public de vergoedingen van 100 $ per getroffen gezin uitkeren. Du jamais vu. Hij startte ook de werken voor vier nieuwe woningcomplexen, voor telkens vier gezinnen. De werken zijn stilgelegd wegens onvoldoende fondsen.
Het Pediatrisch Ziekenhuis biedt een schrijnend beeld van ontbrekende apparatuur, lege apotheek, aftandse infrastructuur. In de afdeling Soins Intensifs kijken matte kinderoogjes me aan. Eén meisje, met de ogen open, reageert niet eens als ik haar blik probeer te vangen. Elle dort! Zegt de verpleger.
Ik verlaat het ziekenhuis met krop in de keel en tranende ogen.
In de lagere school EP Kabindi bezoeken we het eerste leerjaar. Bunduki Mbogo, 74 jaar, is de onderwijzer. Hij had ooit nog JJP in de klas. Ondanks zijn gevorderde leeftijd en de lamentabele werkomstandigheden
schittert de arbeidsvreugde in zijn ogen.