INSTITUT LWIRO - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu INSTITUT LWIRO - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

INSTITUT LWIRO

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

06 Februari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 05/02/2016

Het bijna voltallig lerarencorps verwelkomt ons in het secretariaat. We verzamelen in een klaslokaal, waar préfet d'études Godefroid Safari Rubisha me voorstelt aan de collega's. Hij had me al te woord gestaan bij een eerste bezoekje. Ik mocht toen wat rondneuzen hoe de examens verliepen. Met drie aan één bank is de verleiding nogal groot om te spieken. De vragen op het bord (greyboard). Onwezenlijk dikwijls. Over de tijd van de Onafhankelijke Vrijstaat Congo, persoonlijke eigendom van despoot Leopold II. Quelle est la touche qui nous permet d'entiver (sic) la majuscule? Vak:Informatica. Aantal computers aanwezig op school en bij de leerlingen thuis: NIHIL.
Ik leg uit in welk kader ik hier ben, dat er al een overeenkomst is met de UNI-50 om in april-mei als gastprofessor op te treden, en dat ik dit graag zou combineren met een bijdrage aan hun Institut. Dan volgt een réunion en plus petit comité, met de collega's wetenschappen en informatica. Over de materie die ik zou onderwijzen, over de omstandigheden. Er is geen elektrische stroom. Er is een wishfull thinking idee om tegen die tijd stroom tot aan de school door te trekken vanaf de kerk. Uiteindelijk is de oplossing dat de leerlingen op verplaatsing naar mijn lessen zullen trekken, waarschijnlijk in een lokaal dat het CRSN ter beschikking zal stellen.
Uit het Programme National de Chimie destilleren we dat het in het 6de jaar alvast zou gaan over Réactions nucléaires (fission/fusion) en Chimie Appliquée (synthèse minérale/organique). Werk op de plank. Met het examen d'état van juni voor de boeg, zijn de verwachtingen hooggespannen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 156402

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: