PROEFONDERVINDELIJKE SEISMOLOGIE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu PROEFONDERVINDELIJKE SEISMOLOGIE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

PROEFONDERVINDELIJKE SEISMOLOGIE

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

04 Februari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 04/02/2016 17:26

11h
Werkbezoek Département de Géophysique.
In de "Salle des Japonais" waar in 1982 Japanse specialisten hun opwachting maakten, legt Théophile Tambala, lic. Physique, °1979, chef de la section de Séismologie, haarfijn en van naald tot draad uit hoe de registratie van aardschokken in zijn werk gaat.
Het voorbeeld is het schokje van 24 januari 2016, dat ik niet kon ervaren wegens onderweg van Bukavu hiernaartoe. Uit de krabbeltjes van de seïsmograaf blijkt na enige metingen en inschakeling van tabellen:
- epicentrum op 3 à 11 km
- magnitude 2 à 3 op de schaal van Richter.
In een latere bijdrage zal ik dit op mijn beurt haarfijn en van naald tot draad uitleggen, gestaafd met de nodige foto's en schema's.

13h30
Mail ontvangen van een Belgische "Ancienne de Bukavu" die een vraag doorspeelt van een collega, van wie de echtgenoot hier 18 jaar lang als Géophysicien werkzaam was.

14h44
Ik zit hier in het salon. Wie snokt daar aan mijn stoel?
Een beweging van misschien enkele mm, maar duidelijk voelbaar, en na 2 sec opnieuw van datto. Ik snel naar de achterkeuken. Pascal! Tu as senti ça? - Oui, un tremblement de terre!!! We lachen nerveus.
Nou moe!

• 04 Februari 2016 - 17:23

Ivan:

Epicentrum op 77 km ten westen van Sake en een diepte van 10 km.
    5.1 op de schaal van Richter.
    Ook in Butembo goed te voelen.