CIMENTERIE - PAROCHIE - KLEIN SEMINARIE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu CIMENTERIE - PAROCHIE - KLEIN SEMINARIE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

CIMENTERIE - PAROCHIE - KLEIN SEMINARIE

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

01 Februari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 01/02/2016 08:23

We vervolgen onze reis van 29/01 naar Katana (Cimenterie), Mwanda (Paroisse) en Mugeri (Petit Séminaire). Een kleine baai van het Kivumeer is een haventje voor de vissersprauwen. Op de oever is er verse vis te koop.
De Cimenterie behoort tot Heidelberg Cement en de Forrest Group. Ze is eigendom vanPr. Lukwebo Bahati, minister van Econome, geboren in Katana en vriend van JJP.
De Katholieke parochie van Mwanda en het Klein Seminarie van Mugeri zijn in augustus getroffen door een aardbeving. De kerk van Mwanda meldt als bouwjaar 1946 en de kapel van Mugeri 1936. In een verslag van "die 20 mensiis maii anni 2005" door Nkuzi Baciyunjuze Justin, Editrice Pontificia Università Gregoriana, lezen we dat Mugeri op 29 december 1975 de vijftigste verjaardag van het Klein Seminarie viert. Bij de wijding, in 1976 van twee kloosters, een kerk en een dispensaire, worden de gelovigen toegesproken door Pater Werenfried van Straaten, beter bekend als de "Spekpater" en oprichter van de Bouworde.
We wandelen voorbij twee klaslokalen. Een stuk of dertig priesters in spe, tweede middelbaar, zitten er ijverig en in totale stilte te studeren, zonder enig toezicht. Ze poseren graag als de Mzungu uitnodigt voor een foto.

• 01 Februari 2016 - 17:58

Rudi :

Komaan Hein,nog even volhouden.LOL. Amuseer u maar naar hartelust.

• 04 Februari 2016 - 08:48

Suzanne:

quand je lis tout ce que tu fais je me demande si tu as le temps de te reposer tu vas nous revenir super heureux mais crevé je crois!!!profite bien des jours restants ici il fait très mauvais!