MOEDERWARMTE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu MOEDERWARMTE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

MOEDERWARMTE

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

29 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 29/01/2016 20:50

Al een hele tijd geleden dat ik de warmte van mijn betreurd Moeke voelde. Vandaag toch wel opnieuw een beetje. De warmte van Moeder Aarde althans.

Bezoek vandaag, o.a. aan de Cimenterie du Kivu,aan de oevers van het Kivumeer, in Katana. De fabriek zou eigendom zijn van Lukwebo Bahati, minister van Economie, die zijn vriend JJP, mijn opdrachtgever, zou aangesteld hebben als directeur.

Wij daarnaartoe dus, JPP (broer van JJP, en Edouard, de chauffeur).
Aan de ingangspoort brengt de tussenkomst van broer JPP echter geen zoden aan de dijk. Refus, "pcq en réhabilitation, suite au séisme dernier, à moins qu'on présente une justification par écrit."
Die hebben we dus niet. Onverrichterzake onze trip vervolgen dan maar. Eerder op de dag al een blauwtje opgelopen, toen we probeerden de Chutes de Tchibati te bezoeken. Nee. Il faut un permis de la direction du Parc Biega-Kahuzi. Daar een rondleiding op de "ferme de Tchibati" en de "Résidence du Roi Baudouin", onder deskundige leiding van maman Noëlle, van de clan van JJP. Daarover later meer.

Moeder aarde dus. De bron in kwestie brengt water uit diepere lagen naar boven. Die lagen liggen blijkbaar in de buurt van een hete magmabrij, die qua temperatuur onrechtstreeks gevoed wordt door de hete kern van nikkel en ijzer van moeder aarde. Lekker warm water opgeschept uit een plasje. Zo'n 30° schat ik... Dank je wel, Moeder Aarde. Dank je wel, Moeke.

• 30 Januari 2016 - 00:27

France:

Plasjes hier eveneens alom....maar geen van 30C...een serieuze windkracht...rolluiken rammelen rond het huis...belgisch rotweer dus....geniet maar zoveel mogelijk van die afrikaanse moederwarmte, waar ge ons van op afstand elke dag een beetje van laat meegnieten!

• 30 Januari 2016 - 00:27

France: