VLAGGEN, WAPENS EN SMURRIE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu VLAGGEN, WAPENS EN SMURRIE - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

VLAGGEN, WAPENS EN SMURRIE

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

23 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Bukavu, Sud-Kivu, Rép. Dém. du Congo
23/01/2016 20:16

Vanochtend, Guesthouse II Lwiro, wachtend op transport: een kwikstaartje was mijn kamer binnengevlogen. en dreigde verstrikt te raken in de gordijnen...
In Bukavu zijn glorie en schaamte dicht bij elkaar.
Lumumba ziet hoe in naam van 'Dipenda' gewapperd wordt met vlaggen, met wapens en met vuiligheid...

De stad barst uit zijn voegen. Overal wordt er tegen de sterren op gebouwd. Aan het ontbreken van een coherent urbanisatiebeleid kan zelfs ons geliefd Absurdistan een puntje zuigen. De bevolking is sinds de onafhankelijkheid ontspoord van 20.000 naar 800.000.
Toen de oorlog hier volop woedde was er een massale uittocht naar het platteland, en nu de vrede toch wat sluimert is er de omgekeerde beweging.