INSTALLATIE GUEST HOUSE II LWIRO - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu INSTALLATIE GUEST HOUSE II LWIRO - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

INSTALLATIE GUEST HOUSE II LWIRO

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

20 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

R.D. Congo, Sud-Kivu, Kabare District, Lwiro, Guest House II
S 02°14'16.6" E 028°48'25.4" alt. 1720 m

De 35 km naar Lwiro worden grotendeels in zwierige vaart afgelegd, maar in Lwiro zelf is de weg naar Guest House II erbarmelijk. Chauffeur Rams kan niet voorkomen dat de auto vastraakt in de modder.
We stappen uit. Na wat 'sukuma' en rokende banden kunnen we verder.
Ik logeer er prinselijk. Grote kamer op de eerste verdieping. Badkamer op de gang. Een breed raam geeft uit op de grote tuin, omringd door reusachtige bomen. Een struik "Kerstster", een slangenboom, zoals er één in Platte Lo II is (was?). Gerbera's en andere bloemen die bij ons enkel bij de bloemist te zien zijn.
Heb net tussen twee van de bomen mijn hangmat geïnstalleerd.
Vanuit mijn slaapkamer geeft een dubbele deur met houten spijlen uit op een balkon van vier meter breed, dat het salon overschouwt. Al het houtwerk van het huis zelf, vb. de prachtige schouwbekleding van de
open haard, en van de meubelen, werd hier in de jaren vijftig in de schrijwerkerij gerealiseerd. Alles ademt hier vergane koloniale glorie.
Ik heb bij Sara en Faradja, geassisteerd door Valérie, de receptionist van Guest House I, mijn bestelling geplaatst voor de mondvoorraad van de drie volgende weken. Sara koopt ook een modem voor me, die ik kan opladen via een simkaart en mijn gsm, zodat ik binnenkort ook ten allen tijde on line kan. Hoop ik toch. Als jullie dit morgen of overmorgen (19 of 20 januari) lezen, is het een feit.
Verder heb ik Gaby en Joachim "ter beschikking", die instaan voor het werk in de keuken, de kleine boodschappen en zo. Gaby is vanmiddag een Primus een een flesje water gaan halen. Hij spreekt nauwelijks Frans. Des te beter voor mijn Swahili. Voor mij zijn ze de opvolgers van Damien en Bruno, die me van '68 tot '70 bijstonden in Butembo.
Om half zeven komt de 'zamu', de nachtwaker, die hier naast de keuken postvat naast de barbeque ruimte.
Deze mzungu laat het zich allemaal welgevallen.
Binnenkort is het werken geblazen. Nu effe bijtanken.

• 20 Januari 2016 - 16:19

Miet:

Ik volg je tocht in Oost Congo en had er graag bij geweest.
    Vooral om je te helpen met de Primus flessen.

Grt

Miet

• 22 Januari 2016 - 13:29

Houart Suzanne:

je viens de trouver tes mails qui sont sur telenet où je ne vais jamais voir .
    ok maintenant je vais tout lire.