Kinshasa, Spookstad - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Kinshasa, Spookstad - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Kinshasa, Spookstad

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

02 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

30-11-07
Kinshasa, Spookstad.

Met een vertraging van bijna 1 uur vertrokken. Tussenlanding in Yaoundé (José en Rita, jullie stad?) duurde ook wat langer. Aéroport Ndjili. De warme vochtige handdoek sloeg ons in het gezicht. Verbazend vlotte grensplichtplegingen. Alleen de officier van de Santé Public deed even moeilijk. Pourquoi vous n’avez pas attendu 2 jours? Na inenting Gele Koorts hoor je blijkbaar 10 dagen te wachten voor je afreist. Oui mais c’était très urgent, j’étais à l’étranger quand ma mission était décidée. Toen haalde ik mijn ronkend papiertje boven :
« ORDRE DE MISSION Je soussigné, Geoffroy de Liedekerke, Ambassaseur Extraordinaire et Plénipotentiaire de l’Ordre Souverain de Malte en République Démocratique du Congo, certifie par la présente que Monsieur Hendrik Van Brempt, arrive a Kinshasa par le vol SN 351 du 6 juin (sic!) et effectuera du 30 novembre au 23 décembre 2007 une mission médicale à l’hôpital Général de Référence de Bwamanda dans le cadre des Œuvres Hospitalières de l’ordre Souverain de Malte en République Démocratique du Congo… blablabla…prie les autorités de bien vouloir l’aider à accomplir sa mission humanitaire. »
La prochaine fois vous attendez 10 jours, en hij liet me passeren.
Wie had gedacht dat ik ooit de steun zou inroepen van een horde Rozenkruisers of Opus Dei-adepten ?
Enfin, de warme brede armen van Albert waren zeer welkom. Albert is chauffeur en regel-alles man in Kinshasa voor CDI-Bwamanda.
Dan de rit naar de Paters Capucijnen, onze slaapplek.
Halucinant.Geen straatverlichting. In het verkeer wordt verbod noch gebod gerespecteerd. In het schijnsel van de tegenliggers duizenden schimmen op straat. Hier en daar toch wat verlichting. Een kruispunt. Een bar. Bar Apocalypse 22. Tientallen schimmen steken met doodsverachting de straat over, vlak voor de aanstormende jeep van Albert, die zijn peekaatjes de vrije teugels laat.
Dan wenkt een grote poort ons de oase van de Capucijnen binnen.
Maar goed dat Kin voor ons enkel maar de poort is naar de rest van Congo.
En de rest volgt.

• 02 December 2007 - 14:06

Pierre En Marina:

blij u te horen en een geluk dat je kunt doorreizen of je had een paar dagen langer in deze spookstad mogen doorbrengen,nu een goede nachtrust en dan naar de volgende bestemming en dat alles verloopt naar wens tot later pierre en marina

• 02 December 2007 - 14:42

Rita & José DP/Lux:

Kinshasa en Douala waren "onze" steden. Vraag in Kin maar aan de paters van de Procure, de souveniershop, of aan mensen van onze leeftijd wie die gekke "Perle Belge du cyclisme Kinois" was in de jaren 68 tot 74. Er moeten nog foto's en TV-archieven zijn van die mooie tijden. Aangezien alles 100 jaar is blijven stil staan zal dat ook nog vindbaar zijn!
    Hier dikke truien en striemende koude regen. Willen graag troc doen voor een muggennet, auto met chauffeur en zwembad mèt water (bij gebrek aan electriciteit en stromend water : wij kennen dat); maar voor niet langer dan de winter.

PS : heb ik goed begrepen dat je daar computerles geeft ? Vanwaar komen die computers? Meegebracht ? Mooi initiatief!

• 02 December 2007 - 19:06

Jan:

Mij moet je geen blaasjes proberen wijs te maken.
    Jan

• 02 December 2007 - 21:10

Bea:

maar maar... Hein
    Hopelijk loopt de reis naar het binnenland goed, en kun je gauw alle indrukken op een rijtje zetten, want het zal wel overweldigend zijn!
    Kom juist thuis van Klaprozenverkoop op Lineart in Gent, wat een overrompelend succes was... bijna 100rozen verkocht op 1dag'voor het goede doel' zoen Bea

• 04 December 2007 - 07:21

José En Rita/Lux:

mooie foto's, we horen als het ware de regen, en we voelen de vochtigheid buiten en in de lokalen.
    Hopelijk niet te veel stroomonderbrekingen voor de computers...