Créateur de Rondelles - Scholen voor Scholen - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Créateur de Rondelles - Scholen voor Scholen - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Créateur de Rondelles - Scholen voor Scholen

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

19 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

14-12-07
Créateur de Rondelles - Scholen voor Scholen

De hoofdlaan verder afgereden. De verkoopstalletjes sierden nog steeds de zich versmallende weg. Rare zwarte dingen trokken mijn aandacht, zo’n 10 cm x 5 cm, paarsgewijs opgehangen. C’est quoi ça? Toen viel mijn Franc Congolais. Pedalen.
Nu maak ik de omgeving al twee weken onveilig op mijn éénpedalig stalen ros, tijd voor een pièce de rechange. C’est combien? 1000 FC. Mais, il ne m’en faut qu’un! Papa, on va faire un prix pour vous: c’est 500 FC. OK !
Op de meermanszaak ontspon zich een zelden geziene bedrijvigheid. Één sneed een uitsparing aan de korte zijde van de zwarte rubberen klomp, een ander legde een metalen plaat op een zware ijzeren schijf met ronde gaten, en hamerde er met een pin op los, juist boven één van die gaten.
De man met het mes paste de pedaal op de fiets, en ja, het uiteinde van de pedaalas kwam piepen in de uitgesneden uitsparing. Hij nam een moer die op de pedaalas paste en zocht in een klein bakje nog een rondelle. In de metalen plaat was ondertussen een rond gat geklopt, en het volstond om met een scherpe bijtel een vierkant stuk uit te kloppen, om een rondelle te voorschijn te toveren. Ondertussen werd het zoekwerk bekroond met een heuse rondelle, rond van binnen én van buiten dit keer. De zaak werd gemonteerd en ik mocht vertrekken met mijn opgewaardeerde vélocipède. Toen ik afrekende uitte ik mijn bewondering over de werkwijze die de rondelle tot stand bracht. C’est vraiment fort! Vous êtes un Créateur de Rondelles! De lachsalvo’s klonken nog na toen we onze weg verderzetten…
De weg werd een piste. Hutjes, palmbomen, veldjes met aardnoten, maniok, patates douces en nog veel onbekend exotisch fraais
Een plakkaat had het over een CDI-Bwamanda-project rond waterputten. Kunnen we hier verder om dan in een bocht terug naar Bwamanda te rijden? Oui patron. We passeerden twee waterputten. Één was operationeel, weliswaar produceerde de pomp slechts een pisstraaltje water, ondanks de verwoede inspanningen van jeugdige krachtpatsers aan het draaiwiel. Wat verder een put in aanleg. Een stuk vrijgemaakte bush van 1 are, nog niet, met een gat van och arme 30 x 30, voorzien van een houten deksel. Daarnaast een bergje zand dat op verwerking wacht.
De glinsterende rimpelingen van het water omkaderden het profiel van mijn spiegelbeeld. Gerard, we gaan de diepte hier eens meten. Een steentje laten vallen, de secondenwijzer in het oog, de Wet van Newton toegepast: 15,7 m.
Uiteindelijk konden we onze bocht niet vinden, dan maar grotendeels langs dezelfde weg terug. In de buurt van het centrum van Bwamanda links en rechts van de weg een resem schooltjes. Section Latin-Philo. Een opvallend clean pleintje met frisse grasperkjes was de site van een school van “ONGD”, iets van Organisation Non Gouvernementale de Développement. Het schoolhoofd van de lagere school kwam vriendelijk uitleg geven. Toen daagde ook Jean-Paul op, één van mijn discipelen. Hij gaf daar ook les, in het secondair. Comment? Drie dubbele hutten, mooi afgewerkt, met telkens tegen de gemeenschappelijke muur van de twee klaslokalen een schoolbord. Wat schoolbanken ook. We werden van rechts naar links rondgeleid. Hier is de klas van het 6e primaire, ’s morgens, en van het 6e secondaire ’s namiddags. De gebouwtjes worden op die manier maximaal benut. Naarmate we naar links opschoven, 5e 4e enz… steeg het aantal schoolbanken. Om uit te monden op een klasje van 20 banken voor telkens 2 lln. École primaire: 120 lln. École secondaire: 140 lln.
Later kwam ik in het westen een schooldirectrice van een lagere school tegen: 900 lln. 16 klassen!!!
Luc B., ik zie je al je hand tegen het voorhoofd slaan: Hoe dóén ze het?
(Zeg Luc, we moeten eens klappen. Zit daar geen project in voor het KAK? “Scholen voor Scholen”, waarbij af en toe iets op stapel wordt gezet om fondsen te werven voor de scholen van Bwamanda, met natuurlijk alle educatieve impact die dat met zich mee kan brengen voor de Keerbergse luxepaardjes. Een Win-Win situatie dus! Ik ben bereid om daar mee mijn schouders te komen onderzetten)

• 19 December 2007 - 09:21

Katharina:

We vinden de verhalen,foto's en video's erg leuk. Ook de kinderen kijken met veel interesse mee. Omdat ze u kennen is het allemaal 'echter' dan hetgeen ze op tv zien. Ruben heeft op school ook al over u verteld. Groetjes uit Luxemburg, Katharina

• 19 December 2007 - 10:17

Ann Flamend:

Dag Hein,

Het is gezellig en boeiend je verhaal bijna dag aan dag te lezen.

• 19 December 2007 - 10:44

Selwyn:

Amai zeg, zelfs met 1 pedaal worden er toch al serieuze snelheden ontwikkeld. (cfr. video) De wegligging daarentegen en stuurvastheid... oefenen en blijven oefenen.

• 19 December 2007 - 12:10

Mirèse:

En wij hier maar klagen over het gebrekkige didactische materiaal hier !
    A propos, krijg jij ook een fietsvergoeding om naar 't werk te gaan ?

• 19 December 2007 - 17:16

Hubert:

en hoe is het gevoel als je daar door dat Congolees jongetje als papa wordt aangesproken?
    wist je het al?

Hubert

• 19 December 2007 - 23:51

Koen:

We vroegen ons al af: hiernaast werken ze en we horen zo weinig reactie. Was ist los?
    Hein zit ver weg in de warmte van de Congo, terwijl de werken opschieten....
    Allez, we zien toch al een dak vanuit ons raam. Tot binnenkort,
    Koen

• 20 December 2007 - 21:11

Riet:

Hoi Hein,
    als er eens een dag geen nieuw bericht komt, kijken we elkaar aan met de vraag: waar is ons Congolese gazet van vandaag? En dan die pint erbij, dat werkt ook heel aanstekelijk. Daarbij moet ook nog gezegd worden dat alle verhalen zo spannend verteld zijn dat we ze wel twee keer kunnen lezen.
    Over fietsen gesproken: we touren twee weken door Ghana, op geen enkele manier zijn we bestolen, bedrogen of bedonderd en ik kom terug in Amsterdam en is mijn fiets gestolen! En het was nog wel zo'n oud barrel, je had hem niet willen krijgen. Meer zorgen hebben we niet.

liefs,
    R.