Beau-frères - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Beau-frères - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Beau-frères

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

07 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

06-12-07
Beau-frères

Vanmorgen tijdens de les in La Chapelle vertelde ik over Bea die hier in de buurt, in Libenge, geboren is.
Mais alors, vraiment, vous êtes notre beau-frère?!
Attention, pas de malentendu, mon épouse est une blanche !
Daar werd niet op ingegaan. Voortaan ben ik leur beau-frère.

De streek kampt met enorme problemen.
CDI-Bwamanda mag dan wel een fantastische organisatie zijn, die de I van Intégral hoog in het vaandel probeert te houden, er zijn gigantische barrières die één en ander in de weg staan.
Geld is probleem numero uno, vanzelfsprekend.
Er wordt maandelijks een bepaald bedrag naar hier versluist, geld van de Belgische belastingbetaler, voor de lonen. De dokters zien daarvan 300 EUR per maand, de anderen een fractie daarvan.
Ze hebben hier een ziekteverzekeringssysteem opgezet. Iedereen die in dat systeem stapt betaalt 1 USD per jaar. Als een gezin zevenkoppig is betalen ze 7 USD.
Een jaar geleden liep dat systeem zo goed dat er een jaarlijkse bijdrage geïnd werd van 120.000 USD, voor een doelbevolking van 200.000 zielen.
Op dit ogenblik slabakt de toelevering van medicijnen in die mate dat veel hoogstnodige ingrepen niet kunnen uitgevoerd worden. Gevolg is dat de mensen hun bijdrage niet meer willen betalen. Het dient toch tot niets.
Volgende week komt hier een équipe, met o.a. mensen van de UNO, om de situatie te bekijken. Er is dus hoop.
De wegen in de regio zijn lamentabel. Hier logeert nu een Congolees van de Office des Routes, die gemandateerd is door de EU om een programma van wegenbeheer op te zetten. Naar het schijnt is het voorziene budget totaal ontoereikend.
Toen ik vanavond terugkwam van een etentje bij Yves Heyligers, in het pikdonker, per fiets - mijn pas aangeschafte “koplamp” komt dan danig van pas - kwam ik op de donkerrode wegen geen kat tegen. In geen enkel huisje onderweg een sprankeltje licht. Wel reed ik een GSM-piloon voorbij. Satelliet aan zijn voet, ook de immer draaiende generator, beide badend in het licht. Iets verder een payote met constante bewaking en onderhoud. Vodafone en co houden dàt hier wel draaiende. 12 Uur per dag zijn ze in een donkere nacht gehuld, maar hun simkaart “bijpompen” dat zullen ze. De volgende piloon staat in Gemena, op zo’n 60 km. 15 km reikwijdte per mast.
Wat geneeskundige omkadering betreft staat er een bilaterale samenwerking Congo-België op stapel, dat voor Zuid-Ubangi een substantiële financiële injectie voorziet: 10.000.000 EUR voor 2.000.000 zielen gespreid over 3 jaar. Als je dat per man berekent is dat niet om bergen mee te verzetten, maar kom, er is dus hoop. Hoop voor mijn discipelen en hun familie. De l’espoir pour mes beau-frères.

• 08 December 2007 - 02:13

Geeroms:

Ik dacht wel dat je daar zou gaan fietsen !
    Groeten

• 08 December 2007 - 04:40

Jacques:

Greetings from China, Comrad Heinz

Seems the Chinese haven't reached that parcel of Africa yet.

Keep it quiet or you'll have a football stadium, a dam, highways to the mines and Karaoke bars along your bicycle route in no time.

CU in Belgium