Lessen ingewijd - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Lessen ingewijd - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Lessen ingewijd

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

04 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

03-12-07
Lessen ingewijd

Gepakt en gezakt met de fiets naar de Chapelle van het novicenklooster.
Laptop. Beamer. Fototoestel.
7 van de 8 discipelen zaten startklaar achter hun computer, elk aan een tafeltje, in het halfrond. In het brandpunt een tafeltje voor de professeur. Verlengkabel klaar.
Maar al die computers aangesloten op één en hetzelfde stopcontact, dat was wat teveel gevraagd. De desktops weigerden op te starten. De hele ochtend is aan een oplossing gewerkt. Wait and see morgen. Net toen de les zou moeten beginnen brak een onweer los boven Bwamanda. Alle computers dus uitgeschakeld, stekkers uit de stopcontacten wegens teveel gevaar voor schade door blikseminslag.
Dus gebruikte vdb het oeroude bord en krijt. Het “zwart” van het bord hield het midden tussen grijs en krijtkleur, m’enfin. Toch wat kunnen inleiden over het creëren van een werkfolder en hoe ze die moesten default instellen als documentenfolder in Word.
Op een sein van de kenners van tropische onweders kon de eigenlijke les beginnen, na een beetje sukkelare met de beameraansluiting. Klassiek.
Gemotiveerde, aandachtige, leergierige leerlingen. Nog wat bedeesd om vragen te stellen, maar ik nodig ze voldoende uit om de drempelvrees te overwinnen, dat loopt wel los. Op mijn vraag of het niet te snel ging, of misschien juist te traag: OK comme ça! Korte pauze om 10 uur, en dan weer aan 1 stuk door tot iets voor 12. En de tijd vloog!
Op tijd vertrokken voor het middageten met Jan. Alweer een smulfeest: ovengerecht met “Capitaine” en feuilles de manioc, puree en een lekkere béchamel.
Dubbel toetje: pudding/ fruitsla. Een lekkere Primus daarbij en we waren gaar voor een siësta. Ik toch, want Jan moest nog tot 3 uur naar zijn labo.
Hij kwam met goed nieuws terug. Had hier onmiddellijk kritiek geuit op de huisvesting van het labo, veel te klein en te donker, terwijl er een grote ruime vleugel enkel bezet was voor een project rond de slaapziekte, waar jaarlijks hooguit een 40-tal patiënten voor langskomen. Die verhuizing, dat kon van geen kanten, maar vanmiddag was het tij al gekeerd en waren ze aan het sjouwen met het labomateriaal. Hij content, de labomensen content.
Dan zijn we wat gaan rondfietsen. Bwamanda lijkt niet groot, we waren zo van het westelijk naar het oostelijk uiteinde gefietst. Toch zouden hier 20.000 mensen wonen. Zal misschien inclusief de omliggende dorpen zijn, of het hele district. Scholieren (3de middelbaar) lieten ons hun schriften zien. Er was een schrift informatica bij. In het Centre Scolaire CDI-Bwamanda bevindt zich zeggen en schrijven één computer. Het schrift bevatte ICT-theorie, netjes van het bord overgeschreven of gedicteerd. Over de kaart van de harde schijf, die een melding geeft als er iets fout loopt, en over de perifere toestellen voor opslag van gegevens.
Wat een contrast met het CDI-centrum hier: computers alom, recente apparatuur in de farmacie…
Wat ik eerder zei over stilstand, ter plaatse rust, geldt blijkbaar niet voor enkele zeldzame oorden. Bwamanda is zeker zo’n plek, niet representatief voor de rest van Congo. Of heb ik het mis? (Jan V. ?)
We zullen maar denken dat we met onze inzet hier een klein steentje bijdragen in de ontwikkeling van de Congolezen.
Hein van den Brempt, Bwamanda, R.D.Congo.

  • 04 December 2007 - 08:39

    Mia :

    hallo hein - ik heb al uw berichtjes gelezen, is echt fijn wat je doet! volgende keer ga ik mee (oei, ik ben nog niet met pensioen) - tot binnenkort in de fanfare!

  • 04 December 2007 - 16:19

    Zus Mie En Neef Theo:

    Theo : tof dat jij de mensen daar vanalles bijbrengt rond computers. alé, salut hé.
    Mie : we hebben het samen gelezen, Theo en ik. En ik vind het tof dat Theo leest wat zijn oompie hein allemaal doet daar in Bwamanda. Mooi voorbeeld van wat een pensioentijd allemaal kan bieden.
    geniet nog, en zoals Bea zei : energie spreiden hé, wat doseren ook. dikke smak.

  • 04 December 2007 - 21:11

    Levi:

    ik heb in een ruk alle berichten achterste vooren doorgelezen... Ik vermoed dat de volgorde van minder belang is om het gevoel van verbazing, meedelijde ongeloof en pure opwinding teweeg te brengen. Internet in de jungle, via sattelieten. Binnenkort draagbaar internet via de GSM... terwijl mensen nog op blote voeten lopen.
    Vreemd.
    En, met een druk op mijn pc-knop vliegt dit bericht naar Congo, wonderlijk, niet?

    Hein, ik lees mee en wens je veel succes. Remember, in 2013 is het totale zonsverduistering in Congo... Hadden we niet gezegd met z'n allen daarnaartoe te gaan?

    Levi

  • 14 December 2007 - 20:34

    Leen:

    Toen wij in 1990 in België terugkeerden, heb ik bij Elckerik in Gent een cursus 'word' gevolgd: tot mijn verrassing werd deze cursus gegeven door;..; een Afrikaan (uit Guinée, geloof ik).... het kan verkeren...

    Ik denk Kola te herkennen op de foto, in het midden achter het doek voor Mireille, klopt dat?
    groetjes

    leen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 April 2008

Bye bye Bwamanda

18 April 2008

Afscheidsfeest

18 April 2008

Noord-Zuid transfers

18 April 2008

Preirooimachine

18 April 2008

Attestation de formation
Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 159624

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: