Omega - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Omega - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Omega

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

06 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

05-12-07
Omega

Warm. Warm. Warm.
En het verfrissende onweer bleef uit vandaag. Dan maar lekker veel geplonst met fris water van emmer en teil. Want geen elektriciteit dus geen stromend water.
Nu, het is alweer 22:45, plak ik hier van het zweet. Het is 28°C.

Bezoek gehad van de “officier de l’immigration”. Deed nogal gewichtig. Wou weten waar onze “feuille de route” was. Alleen de “ordres de mission” van die Maltese Orde en van AZV konden we tonen. We moesten o.a. invullen “pays visités antérieurement”. Ik vroeg hem een extra blad daarvoor. Mettez les pays que vous avez visités cette année, maakte hij er dan maar van. Naar het eind toe : « Nous ne demandons rien pour cela, c’est gratuit. Mais si vous voulez aider… ». Op aanraden van Vera, de ancienne hier, hebben we hem elk 5 USD in zijn handen gestopt. Toen vulde hij meteen al onze datum van vertrek in, met stempel en al. Als we niks zouden gegeven hebben, zo zei Vera, zouden we de dag van het vertrek nog met die onnozele administratie te maken hebben, met alle stress van dien, en dan zou het ons uiteindelijk nóg meer hebben gekost.
Le Congo.

Vanmiddag vroegen mijn discipelen of hun pauze van 10 min. mocht uitgebreid tot 20. Want hun poging om van de organisatie voldoende fondsen te krijgen voor koffie, thee, suiker voor de pauze was op niets uitgedraaid.
Dus, om wat te kunnen uitzwermen, de meesten naar huis, vroegen ze die extra tijd. Tuurlijk heb ik hen dat gegund. Toen ik aanbood zelf thee mee te brengen hebben ze dat stellig afgewezen. Ce serait une insulte pour l’organisation.
Le Congo.

Een laboratoriummedewerker van bij Jan werd vandaag dringend opgehaald per auto. Dringend naar huis.
Zijn dochtertje van 9 was overleden.
De zoon van nachtwaker Alexis hier was al een tijdje ziek. Eerst dachten ze meningitis, maar toen bleken er hartproblemen te zijn. Gisteravond kwam hij hier langs. Vera vroeg hoe het met zijn zoon was.
L’enfant est mort. 7 Jaar.
Comment s’appelait-il, vroeg ik. Omega.
Le Congo.

Veel Stilstand. Veel Terplaatse rust. Veel straatjes zonder eind. Veel Omega.

  • 06 December 2007 - 18:56

    Vaan Ilke:

    liefftstu peeterikvint jaw leuk

  • 06 December 2007 - 19:07

    Dr Jan :

    Dag Hein ,

    Wat losse ideeën

    Ik volg een beetje jouw verhaal.Het is voor mij zo herkenbaar. Congo staat al 50 jaar stil en wat er gebouwd en gerealiseerd werd is stilaan versleten.
    Donne moi is frequenter dan bonjour...
    Geef een vinger en... juist ja.
    Veel fatalisme -je zou voor minder- , een micro-economie vooral gerund door vrouwen, misplaatste gewichtigheid (voor ons toch)
    Het is erg moeilijk om structureel te helpen , want de basisstructuur is er vaak niet. In de meer beschutte situaties ( ik was bij de paters Scheutisten in Kananga) kan je nog wel terecht, maar daarbuiten is werken frustrerend moeilijk.
    Natuurlijk hoeven we niet altijd overal Westerse snelheden te draaien. Electriciteit en stromend water maken het leven toch wel aangenamer en veiliger!
    Geniet van de vaak unieke zonsondergang , de kleffe warmte en de primus of skol van 75 cl!

    Dr Jan


  • 06 December 2007 - 19:23

    Hein,:

    OOPS mislukt

    't beste ermee in elk geval
    Take care!
    Nic

  • 06 December 2007 - 19:35

    Steve:

    Hey Brempft, alles in de chakosh?
    ons dochter wou u ook iets schrijven, en dat na ondertussen ong. 12 weken basiscursus nederlands lezen en schrijven. Hopelijk maken uw mannen daar minstens een even grote vooruitgang.
    Bea is direct ziek geworden toen je wegging. We zullen wat beter voor Bea moeten zorgen tot ge vroem zijt.
    't amusement

  • 07 December 2007 - 08:57

    Lore:

    Hey pap, stiekem lees ik je tijdens de werkuren... Even bericht van thuis: De sint heeft al Yaan haar tutjes meegenomen om aan de babytjes (waaronder Zao zegt ze) te geven. Maandag was hij op bezoek in t school. Ze had haar verzameling tutjes in een doosje gelegd mèt inpakpapier. Ze slaapt dus al 4 nachten zonder! Flink, hè! Is de Sint ook niet langs congo gekomen gisterennacht? Liefs, Lore

  • 07 December 2007 - 14:03

    Bart:

    Hallo Piet Hein!

    Dus ze hebben geen stromend water of elektriciteit maar wel internet! Kun je daar geen postpakket met water en elektriciteit bestellen op internet?

    Jij hebt het meer voor stilstaand bier, geloof ik. Simba-Tembo of zo? Jaja, ik heb de foto wel gezien!

    Hein, het moet me van het hart: zo ken ik je niet (en je doet het dan nog op een foto; foei, foei!). Heeft mijn voorbeeld dan echt niets uitgehaald?

    Ik ken jou als Leffe-drinker, maar dat blijft onder ons. Toch maar mooi meegenomen dat je van die warmte zo'n dorst krijgt, en dat er geen water is, hè Hein.

    Go! De sint is aan mijn aandacht ontsnapt. Zwarte Piet was er niet om mij daaraan te herinneren. Ik heb gisteren ook iets bij het gerecht ingediend, heel stout hoor, wat ik daar eis: het ontslag van een Geheimhouder-generaal. En zo blijf ik maar bezig... Ik ga gauw mandarijntjes met bijlage kopen voor als de kinderen zondag van bij hun moeder terugkomen!

    Ik geloof dat ze jou ginder nog zo slecht niet vinden. Ik weet hoe dat gaat; dat had ik in het begin ook. Ondanks alles hoop ik dat ze je niet zullen houden, zodat je nog eens de gele trui in de Walfer Vollekslaf komt winnen.

    Beschte Gréiss aus Lëtzebuerg a vill Spaass!
    Bart.


  • 07 December 2007 - 16:00

    Gerd:

    Zo'n douche met warm hemelwater in openlucht overtreft alle toch luxe en hier maar rainshowers uitvinden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 April 2008

Bye bye Bwamanda

18 April 2008

Afscheidsfeest

18 April 2008

Noord-Zuid transfers

18 April 2008

Preirooimachine

18 April 2008

Attestation de formation
Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 157933

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: