Massacres - Reisverslag uit Beni, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Massacres - Reisverslag uit Beni, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Massacres

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

24 Juni 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Beni

Oicha, 23-06-2016, 15:48
0°41'50.88" N, 29°31'09.06" O

Oicha, of all places.
Ik logeer bij de Assumptionnisten. Vlakbij hun pretigieuze kerk. Een schamele kamer. Frans toilet wat verderop.
Vanmorgen, Butembo. Wekker om 05h20. Om 06h zouden ze me komen halen per taxi, naar Beni. Even wachten in het centrum tot ze voldoende passagiers bijeengesprokkeld krijgen. Ik bezet twee plaatsen, naast de chauffeur. Dubbel tarief dus. Twaalf dollar valt nog mee voor die 54 km bochtige weg, behoorlijke staat voor de RDC, die de chauffeur in een beetje tè zwierige vaart aflegt: één keer bijna in het decor gevlogen uit een modderige bocht. HOOOOOOhhhhh! Pole Pole Bwana!!!
Dan van Beni naar Oicha per moto langs een glad asfaltlint van 26 km. Kost 2,5 dollar.
RECHTZETTING
Oicha. Le Père Gérard komt met slecht nieuws. Wegens de "insécurité" willen ze me niet toelaten hier te logeren. Jammer! Had me ingesteld op overnachten en ontwaken in dit oord van peis en vree. Niet dus. Het blijven wel de Assumptionnisten die me herbergen, in Butsili, op 5 km van het centrum van Beni. Een heus klooster, met overdekte wandelgangen rond een centrale koer. Refter, salon, en nauurlijk kapel. Ochtendgezangen begeleiden mijn wakker worden. Naast de twaalf paters overnachten hier nu twee wasungu: Elien Spillebeen en ik. De gesprekken zijn joviaal, luchtig, gespekt met de typische toespraakjes waarmee de Wanande (alle paters zijn van de lokale "stam" hier, ze spreken ook Kinande: kuchééé, jéhééé, unabukiiiréééé!) hun kennis van de taal van Voltaire wensen te etaleren.
Elien Spillebeen (zie film Backup Butembo) doet hier gigantisch werk. Ze draagt bij aan een klacht tegen onbekenden, die ze hier willen indienen. Helemaal alleen, gewapend met camera en microfoon, trekt ze rond in Butembo, Beni, nu dus in Oicha, waar ze getuigen interviewt. Ze schuiven geduldig aan, de mama's en enkele papa's. Ik mag getuige zijn van de getuigenissen. Elk heeft zijn verhaal, het één al hartverscheurender dan het ander, waarin ze vertellen over wat hen of hun man, hun vrouw, hun kind is overkomen. Elien nodigt hen telkens ook uit om bijzonderheden te geven over hun geliefde, die ofwel omkwam bij één van de "massacres", ofwel ontvoerd werd zonder verder nieuws: wat voor iemand was hij of zij, hoe ging hij of zij om met partner en kinderen. Ook probeert ze gegevens over de criminelen te achterhalen. Met hoeveel? Uniform? Taal?
Ik kijk, luister, fotogtafeer en film. Ben 'bouche bée'
http://www.agoravox.fr/actualites/international/article/rd-congo-les-massacres-les-159099

  • 24 Juni 2016 - 11:51

    Suzanne:

    superbe voyage mais pas de tout repos, nous esperons que tu nous reviendras en bon etat!

  • 24 Juni 2016 - 14:01

    Vic:

    Die weg tussen Butembo en Beni ken ik maar al te goed. Het is daar dat ik in 1968 (of was het '69) uit de bocht ben gevlogen met onze gemeenschappelijke Peugeot. Ik had pas leren rijden en het was mijn eerste grote excursie.
    Leuk dat je in Oicha Elien Spillebeen hebt mogen ontmoeten. Ik had haar graag eens gesproken toen ze haar film Backup Butembo kwam voorstellen in Torhout, maar op het laatste moment is er iets tussengekomen, waardoor mij dit niet gelukt is.
    De huidige situatie in de streek doet me denken aan 1968 toen we voor het eerst toekwamen in Congo,kort na de problemen met de Mulelisten en de affaire met de huurlingen (Schramme). Overal militairen en een zeker gevoel van onveiligheid. Na meer dan 40 jaar wordt het toch tijd dat er eens een regering komt die niet om zichzelf geeft maar om het volk. Iedereen is het er over eens dat het land ongekende mogelijkheden heeft, maar...

    Hou je taai!

    Vic

  • 24 Juni 2016 - 17:14

    Hubert Van Den Steen:

    Kozzen,

    Uiteraard ben je daar in een heel andere wereld waar de meesten van ons geen ervaring mee hebben maar blijkbaar voel jii je daar wel goed en je zal zeker je plan trekken.
    Wedden dat ze daar niet spreken over de Brexit en de Rode Duovels zullen ze niet in verband brengen met voetbal.
    Vele groetjes van ons.
    Lena en Hubert

  • 26 Juni 2016 - 11:04

    Hein Van Den Brempt:

    Kozzen Hubert,
    Je vergist je, de Brexit is hier - bij de 'intellectuelen' althans, onderwerp van menig gesprek.
    En heel veel Congolezen supporteren voor de Rode Duivels!
    Hein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 156231

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: