Butembo, La Ferme! - Reisverslag uit Butembo, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Butembo, La Ferme! - Reisverslag uit Butembo, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Butembo, La Ferme!

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

20 Juni 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Butembo

Butembo, 20-06-2016, 12h30

Gisteravond lekker en gezellig etentje op uitnodiging van Ivan, in het sjiek nieuw restaurant Isale hier beneden aan de Avenue "des écoles" die de Itav verbindt met de grote weg van Lubero naar Beni. Daar is ook een standbeeld opgericht ter ere van Monseigneur Kataliko, die ik hier nog gekend heb in Butembo. De man werd later aartsbisschop en is ondertussen overleden, zoals zovelen die Butembo destijds bevolkten. Zo ook Jan Van Nevel ("Manivelle"), eigenaar van Hotel Oasis. Zijn vrouw Madeleine leeft nog. Die moet ik zeker een bezoekje brengen! Het zal quasi onmogelijk zijn om nog oud-leerlingen te ontmoeten. Die kerels waren een jaar of zestien-achttien in 1968-70. Nu dus 62!
Uit een blitzbezoek aan de "MGL", waar we indertijd woonden, blijkt dat daar quasi niets overblijft van de huizen van toen. Ze zijn afgebroken en hebben plaats gemaakt voor gigantische versterkte villa's van de rijke handelaars. Het postkantoor beneden aan de grote baan, en de Avenue die toen naar het college leidde (nu naar een noviciaat) zijn wèl nog herkenbaar. Verder is Butembo een bruisende stad geworden. De schattingen gaan van 800.000 tot 1.100.000 inwoners. Drie straten werden pas dit jaar geasfalteerd. Geen elektriciteit. Geen distributie van drinkbaar water. Nog gigantisch veel werk aan de winkel.
Namiddag. Bezoek aan "La Ferme", van 1970 tot 1972 bewoond door ene Monsieur le Professeur Toon Van den Brempt en zijn vrouw Ciele Segers.
Ik vreesde voor een ergere aftakeling. Het viel nog mee. In de living staat een stoel die misschien toen al dienst deed. De veestapel: 25 koeien en een zestigtal schapen. Wegens pest zijn de varkens verdwenen. Door erosie is de begane grond naar schatting zo'n 10 cm gezakt tegenover 1972. De agaves die de oprijlaan afboorden zijn gigantisch groot geworden. Uit de valleien achter de hoeve stijgt geroezemoes op. De stad heeft zich Zuidwaarts uitgebreid, zo ongeveer tot in Musiene, dat op zo'n 25 km ligt, pal op de evenaar. Ondanks de nabijheid van die evenaar is het door de altitude van zo'n 1700 m behoorlijk fris in Butembo. Naar het Oosten zien we enkele bergmassieven, maar het is te bewolkt om iets van de Rwenzori op te vangen.

• 20 Juni 2016 - 16:33

Rudi:

Hein kun je geen rondvraag doen in de buurt van die school waar je les gaf?Misschien ontmoet je op die manier wel nog iemand van je oud leerlingen.

Rudi

• 20 Juni 2016 - 18:34

France:

Alweer een paar meeslepende reisverslagen...ik voel de nostalgie tot hier! Wat een innerlijke rijkdom moet dat bij u teweegbrengen... zoveel herinneringen opnieuw te mogen beschouwen...wandelen in uw eigen verleden...en dan wegdromen in de tijd van toen.
    Avonturen en reisverhalen die niet zouden misstaan in de rekken van bvb Standaard Boekhandel!
    En even in gedachten mee mogen kijken in dit memorabele land, doorbreekt hier een alweer grijze en regenachtige dag in de Kempen...
    Uitkijkend naar een vervolg...
    Liefs en kus,
    France

• 20 Juni 2016 - 18:41

Hein Van Den Brempt:

Mooie warme woorden, FrMke! Bedankt!
    X
    Hein

• 20 Juni 2016 - 20:29

Vic:

Niet te geloven hoe Butembo gegroeid is! De gebouwen van 'La ferme' zijn nog goed te herkennen. Bestaan de huizen nog in de omgeving van ITAV, waar Biller, de Haïtianen, Fayaux en De Meuter woonden?
    Groetjes uit Brugge!

• 05 Juli 2016 - 10:49

Ludo Vandebrouck:

Deze reis roept heel wat herinneringen op aan mijn Butembo periode van 1966 tot 1970 als leraar aan het Collège Pie X met pater Jerome Masumbuko als directeur..De uitstappen naaar Kyondo ,Beni,Goma de Rwindi.De leraars zoals Schoolmeester,Mestdagh,Verwimp,Fayot ,de la Porte,Balthus enzv.Onze woning met zicht op de post en Régie des Eaux te Butembo.

Misschien herinnert Hein zich nog onze reis in 1969 met Vic naar Oeganda samen met mijn vrouw en zoon(tje) .
    Veel nostalgie !

• 24 Maart 2017 - 20:29

Van Nevel Daniel :

Beste

Eigenaar van Hotel Oasis was André Van Nevel en niet Jan zoals vermeld.
    Klein details van groot belang

Vriendelijke groeten,
    Daniel Van Nevel
    (Klein zoon van André Van Nevel)

• 19 December 2017 - 09:59

Jo Verwimp:

"Geen elektriciteit. Geen distributie van drinkbaar water. Nog gigantisch veel werk aan de winkel. "
    Dat hadden we indertijd toch? Naderhand zou de elektriciteitsvoorziening zelfs verbeterd zijn door benutting van waterkracht, een project dat mee gefinancierd werd door Europa. Allemaal weg ??
    Butembo zou ook een oasis van vrede en (relatieve) voorspoed zijn dank zijn een plaatselijke politieker. Iets van gemerkt ? of is die man alweer vervangen ?
    We bewaren de beste herinnering aan ons verblijf van 1968-1971. Toen heerste overal vrede en kon je zonder veel problemen overal naartoe. We hadden geen auto (als enige ?) maar trokken naar Oeganda, Kenia, Tanzania, Ethiopië, Zambia, Rhodesië, Zuid-Afrika (per auto-stop naar Kaapstad)

• 27 Mei 2022 - 12:36

Descamps Jacques:

Moet Daniel zijn.Jan en Nelly Van Nevel zijn samen.met hun twee kinderen vermoord in Kinshasa.