Lui Louterend Lwiro - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Lui Louterend Lwiro - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Lui Louterend Lwiro

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

18 Juni 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 13-6-2016, 18h30

Bevrijd van de druk van allerlei deadlines en een overvol programma, geniet ik hier in Lwiro van een welverdiende rust. Bukavu is overvol. Alles verdringt er zich in een oeverloze poging om territorium te winnen.
Het verkeer, met zijn wriemelende chaos van steeds claxonnerende auto's en motorfietsen. De gebouwen, ze lijken boven elkaar gebouwd op de dreigende hellingen, en riskeren één dezer in het meer te schuiven. De verkopers, altijd in de weer om iets aan te prijzen vanaf hun vierkant metertje op het trottoir of hun schamel boetiekje.
Hier is het groene open ruimte en stilte alom. Mijn kamer in de Auberge La Soif was dan weel heel rustig, en had ook uitzicht op het meer en de Laars van Bukavu, zeg maar een mini-kopie van de Italiaanse, niets kan tegen dit oord op, het Guest House van Lwiro. In het begin van het jaar logeerde ik in Guest House II, ook een heerlijke plek met een machtige tuin, die qua rust beter scoort dan deze versie. Twee dingen zijn beter hier: het uitzicht, vanaf het terras èn vanaf mijn kamer, op het meer, èn de nabijheid van het CRSN, Institut de Recherce en Sciences Naturelles,
en van de UNI-50, Université du Cinquantenaire. Daar volg ik straks om 21h de wedstrijd België-Italië, van top tot teen getooid in Zwart-Geel-Rood, inclusief muts met hoorns, toeter, en geschminkt met ZGR streepjes. Nu maar hopen dat de Rode Duivels op hùn strepen staan en dat ik niet afga als een ZGR gieter. Minpuntjes hier zijn de kramikkige sanitaire en elektrische installatie.
Gisteren, zondag en laatste werkdag, werd ik vergast door mijn opdrachtgever Désiré en zijn vrouw Joséphine, op een heerlijk etentje op het terras van Hotel Lake Side, zo ongeveer op de dikke teen van de voet van de laars. Waren ook van de partij: Caroline, Patrice, Immaculée, Pascodence, Sébastien en Samuel, de kinderen van D&J. Ontbraken nog op het appèl: Evelyne, Sylvie en Shandrack. Allemaal "même mêre, même père". Pater familias is 46.
Ook werd ik verrast door mijn drie kinderen, die er elk op hun manier in slaagden om me on-line een goede vaderdag te wensen.
De 38ste als ik goed tel.

  • 19 Juni 2016 - 14:08

    Kris:

    Fijn je te lezen Hein. We zijn blij dat alles naar wens verloopt. Het is er zo adembenemend mooi.
    Ons Brabantse landschap is momenteel erg groen, bakken water storten naar beneden....tegen dat jij terug bent schijnt de zon.
    Chris V. viert binnenkort haar gouden huwelijksjubileum natuurlijk geflankeerd door heel de Afrikaanse garde. Ze kocht al haar stoffen in Matonge en laat haar mooi optooien door de lui van Matonge,
    Hein tot het volgende reisverslagen...ik zie dat ze komende zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 156395

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: