ANOTHER SEVENTY YEARS - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu ANOTHER SEVENTY YEARS - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

ANOTHER SEVENTY YEARS

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

16 Februari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

Goma Airport
14/02/2016 12:28

Helemaal heropgeladen. Gisteren een mzee die nauwelijks de trappen op- en afkon. Vandaag, na een heerlijk ontbijt met marakujasap, lekkere groentensoep, echte koffie en boterhammen met kaas, choco en confituur, en na een verfrissende duik in het Kivu-meer, zo'n twintig minuten afwisselend schoolslag en rugslag, of wat daarop moet lijken, voel ik me als herboren, klaar voor another 70 years!
Het is nu 12:48 en het Congo Airways vliegtuig dat ons naar Kin zal brengen is nog steeds niet geland. Het zal me worst wezen. Ik bel Patrick wel daarover, zodat hij daar geen ùren staat te koekeloeren op N'Djili Airport. Hij komt me daar halen met een taxi. De rit hier naartoe kon ik regelen met "Monsieur Tshidé", die mijn tocht naar de vulkaan organiseerde. Ondanks het feit dat hij handen vol werk heeft met het "Amani Festival", dat hier doorgaat van 12 tot 14 februari. https://www.amanifestival.com Had ik dàt geweten! Dan was ik vertrokken nà vandaag.
Interessante ontmoeting, eergisteren en vandaag. Ik ontmoet een charmante dame tijdens het ontbijt, de dag van mijn vulkaanexpeditie. Ze had het ook al gedaan, en wenst me "bonne montée". Vanmorgen is ze daar weer, en ze vraagt hoe het geweest is. Ze komt aan mijn tafel zitten.
We keuvelen wat. Het Amani festival komt ter sprake. Ze schrijft daarover, ze is journaliste. "Colette Braeckman", enchanté!
- Mais! Merci de me donner la chance de vous rencontrer! Mon "patron", le professeur JJP, m'a parlé de vous, et aussi de Thierry Michel. Il disait que vous aimez Lwiro. Ik had inderdaad al een artikel gelezen van haar hand, waar ze het CRSN ex-IRSAC het epitheton geeft van "La cathédrale de Lwiro". http://blog.lesoir.be/colette-braeckman/2010/04/24/congo-retro-lwiro-une-cathedrale-abandonnee/ De film "L’homme qui répare les femmes (La Colère d’Hippocrate)", over Dr. Dennis Mukwege werd door haar en Thierry Michel gerealiseerd. http://www.flagey.be/fr/program/16872/l-homme-qui-repare-les-femmes-la-colere-d-hippocrate-/thierry-michel-colette-braeckman. Ze moet gaan, want ze moet nog wat schrijven over het Amani festival. We wisselen visitekaartjes uit. Ze was al twee keer de Nyiragongo opgeklommen, ze wou een derde keer gaan, niet langer dan drie jaar geleden, maar die tocht werd gecanceled wegens aanwezigheid van vechtende partijen, FARDC (Forces Armées de la République Démocratique du Congo) en rebellen. Geen overbodige luxe dus, de begeleiding van de drie Kakule's!
Ze vertelt me dat de directeur van het Viringa Park, "Prins" Emmanuel de Mérode, bijkomende security organiseert in de omgeving, tekens er een groep de berg op gaat.
13:08 Congo Airways landt. De passagiers stappen uit, de bagage wordt afgeladen. Wanneer vertrekken we? Ik schat voorzichtig: 15h? Dus rond 17h in Kin? Ik bel Patrick.
13:47 Het vertrek is nakend. Ik zit, alweer comfortabel, aan een nooduitgang. Plaats zat voor mijn gepijnigde knieën.

  • 17 Februari 2016 - 16:59

    Suzanne:

    j allais justement te parler du festival amani. on en parle dans les journaux en belgique " la musique et la danse contre la guerre" a goma!

    vas tu visiter les virungas?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 156631

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: