WAAROM DOET DE CHIMPANSEE NIET MEE? - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu WAAROM DOET DE CHIMPANSEE NIET MEE? - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

WAAROM DOET DE CHIMPANSEE NIET MEE?

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

26 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 26/01/2016 18:53

Eerst profiteren van de goede internetverbinding in de majestueuze vergaderzaal naast het bureau van de DG. Dan naar Coopera waar directrice Itsaso VDB (geen familie, een Spaanse naam), een bevallige Baskische, me ontvangt en meeneemt naar het "Sanctuaire des chimpanzés".
Haar organisatie leidt het project CRPL 'Centre de Réhabilitations des Primates de Lwiro'. Zie www.lwiroprimates.org. Naast Olijfbavianen (Papio anubis), Gele bavianen (Papio cynocephaius), Uilsmoelaapjes (Cerchopithecus hamlyni), Hoesti-aapjes (Cerchopithecus l'hoesti) en
Blauwe aapjes(Cerchopithecus mitis) bekommeren ze zich over maar liefst 63 chimps. Ze worden gerecupereerd bij stropers, militairen, mensen thuis..., om hen opnieuw een waardig chimpanseeleven te bezorgen.
Aketi, Mangay, Grace, Ituri, Sakina, Luguswa, Loia, Rambo, Itebero, Butembo(!), Walikale, Lulinga, Uvira, Django, Fizi, Muhungu, Gari, Julius, Pablo, Lume, Kongo, Kamituga, Lubutu, Felixta, Kanabiro, Bolungwa, Kenya, Misisi, Kama, Maiko, Kitoko, Sergine, Alsace, Clara, Kathe, Sheriff, Suena, Poplap, Salamavilla, Kalume, Irangi...
Van deze 41 mensapen hangt de foto aan de ingang van hun domein.
De chimpansee doet niet mee. Waarom doet de chimpansee niet mee? De chimpanseeis ziek van de zee. Er gaat zoveel water in de zee, meent de chimpansee. Paul van Ostayen, Berceuse Presque Nègre.
Wanneer ik het heb over de bezoeken die nog op het programma staan, noemt ze Christian. Hij werk bij de Université du Cinquentenaire, het tweede luik van mijn bemoeienissen hier, komt me halen met de moto en bezorgt me een blitzbezoek aan zijn universiteit. Secretariaat, Auditoria, Guesthouse voor "inboorlingen", Résidence Kimya... Wordt vervolgd...

  • 26 Januari 2016 - 22:35

    France:

    Wordt vervolgd....
    Ik kijk er telkens opnieuw naar uit...naar je volgende verslag....als een feuilleton, in het begin nieuwsgierig naar het verhaal....dan boeiend je avonturen volgend....vaak een glimlach bij je ludieke détails...
    Het ga je verder goed daar!
    Liefs uit de Heimat, waar het, in tegenstelling met Bukavu, gisteren lente was en morgen weer herfst! France

  • 26 Januari 2016 - 23:08

    Attie:

    Boeiend je verslagen Hein, er staat bij de statistieken dat dit dagboek 36634 keer is bekeken ! Dan moet je toch blijkbaar heel wat fans hebben!
    Ze laten die python toch geen levend konijn opeten hoop ik..Jij wekt met die tekst wel de illusie. Aan de andere kant zijn ze weer zeer diervriendelijk met al die geredde chimpansees...
    Hoe warm is het daar? In Suriname is het nu zo'n 25-30 graden schat ik, 15 februari vertrekken we voor 6 weken.
    Probeer vèr van muggen te blijven, er is er nu weer eén die het Zika-virus verspreidt, maar die is met name gevaarlijk voor zwangere vrouwen. In Suriname vliegt ie ook rond, maar zwanger ben ik niet en word ik ook zeker niet !
    Groeten en veel genoegen daar,
    Attie

  • 27 Januari 2016 - 07:24

    Sabine Rouvé:

    Dag Heinstein, leuk wat je ons allemaal verteld over je ervaring daar in Congo.
    Die université de centenaire is bepaald niet overdreven luxueus! Ik hoop dat de studenten er toch over genoeg materiaal en goede professoren beschikken om een sérieuse bagage mee te krijgen. "Une tête bien faite vaut mieux qu'une tête bien pleine " heet het toch!
    Ja, dat mooie witte konijntje dat dan als voedsel voor die Python moet dienen ging mij ook aan mijn hart, maar dat is nu eenmaal "la chaîne alimentaire"! Wie eet er Python?
    Het mooiste vond Ik de photo waar jij op stond met de palmboom.ik krijg ze nooit goed te zien, die foto's op mijn iPad. Ik zal eens op mijn komputer kijken of Ik ze daar in hun geheel kan zien. Veel plezier met je werk en leuke bezoekjes in dat grote land.
    Hier is het lente 15graad maar er komt weer sneeuw voor het WE!
    Liefs, Sabine

  • 27 Januari 2016 - 09:24

    Mireille:

    Hi Hein,
    ik kan het niet geheim houden...ik kom mijn onafhankelijkheid 30/06 in Kin vieren en zal daar dan nog een hele tijd vertoeven met heel mijn bende. We missen u hier (er was een misviering vr pater Gombo...) maar via de blog volgen we het allemaal van ver mee op ;-).
    Veel plezier daar!
    Mireille

  • 01 Februari 2016 - 06:49

    Hein:

    Yehe Mireille!
    Als dat zo is, dan plan ik toch mijn volgende trip naar jouw prachtland zodat 30 06 daar in zit!
    Vieren we samen 30 06 èn 01 07!
    Hein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 157449

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: