CAMEROUN - R.D.CONGO - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu CAMEROUN - R.D.CONGO - Reisverslag uit Bukavu, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

CAMEROUN - R.D.CONGO

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

25 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Bukavu

Lwiro, 25/01/2016 15:28

Secreatriaat van de DG.
Wie zich hier aanmeldt om de DG te spreken wordt eerst in wacht gezet,
dan kan hij/zij zich via de grote vergaderruimte begeven naar zijn bureau.
De DG is mijn vriend JJP, via wie ik hier nu eindelijk toch eens ben terechtgekomen.
Toen hij bezig was, eind 2012, een nieuwe universiteit op te richten, de "Université du Cinquantenaire",heb ik hem, na een ontmoeting in Brussel ergens in 2010 denk ik, in Kinshasa ontmoet.
Het was toen dat ik hem aanbood om te helpen bij het opzetten van een website voor zijn universiteit. Zie http://unic-lwiro.org
Hij heeft me toen in contact gebracht met Bahati Lukwebo, toen minister van Arbeid, nu minister van Economie. Het feit dat ik toen enkele woorden Swahili met hem kon wisselen, heeft zeker geen kwaad gedaan aan de contacten, die nu dus nog actief zijn.
JJP, die de rector van "zijn" Université zou worden, werd gecounterd door politieke vermenging, jaloezie zeg maar. Sinds enkele maanden is hij benoemd tot DG (Directeur Général) van het CRSN.
Nu is hij zelf via professionals doende om een website te laten maken voor het CRSN.
Vanmiddag maakte ik kennis met de 'DAF' (Directeur Administratif et Financier), Pr. Guido C, een bijzonder hartelijk man, die zowaar in het Nederlands tegen me begon. Hij heeft Farmaceutische Wetenschappen gestudeerd aan de VUB, afgstudeerd 2000.
Eerder al ontmoette ik de "DS", Directeur Scientifique, Dr. Prince K, een meer terughoudend heerschap, die bij zijn afwezigheid de DG vervangt.
JJP werkt nl. ondertussen voor de UNO in Bangui, République Centrafricane. Er zijn door de regering nog geen fondsen vrijgemaakt voor de "relancement" van het CRSN, en de man heeft in Brussel nog vrouw en kinderen te onderhouden...
Binnen een kwartiertje begint de voetbalwedstrijd Cameroun - R.D.Congo, voor de Coupe d'Afrique des Nations.
Even relaxen dus, met wild enthousiaste "Agents" du CRSN, in een tot voetbaltempel omgebouwde Paiotte...

  • 26 Januari 2016 - 08:49

    Houart Suzanne:

    quelle vie passionnante, je crois sincerement que notre petite belgique ne t interessera plus beaucoup!!!!!!

    apres toutes ces aventures

    codialement.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 156633

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: