KINSHASA - KISANGANI - GOMA - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu KINSHASA - KISANGANI - GOMA - Reisverslag uit Goma, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

KINSHASA - KISANGANI - GOMA

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

17 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Goma

N'Djili, 17/01/2016 07:31
Plaats aan het vensterke. Kan ik controleren of ze wel correct vliegen, via Kisangani naar Goma.Om 12h30 zal ik een oude vriendin omhelzen.

(Goma, 14/10/1968
Aankomst, met Vic Rasquin, mijn buddy toentertijd. 'Muzungu!' weerkaatst het op de lavakleurige straten, uit enthousiaste kindermonden. 'Jambo Bwana!' Eerste woordjes Swahili. 'Kucheza' is zowel
spelen als dansen. Aangepapt met een politieagent, en verbaasd toen we drie flessen Primus (75 cl) krijgen voorgeschoteld, als we drie biertjes bestellen. Een glas voor driekwart leeg? Hapana! Het glas moet ten allen tijde vol zijn!)

N'Djili was gespekt met de obligate tracasserijen. Voor je het merkt hangt er een Taiwanslotje aan de twee bagagestukken. Brol. Niet nodig op de handbagage. Enlevez-moi ça! 1.000 CFA. (€ 1, nóg teveel, m'enfin)
Hulpzame handen willen per se de bagage dragen. Non! Pas besoin! Ça roule! Eindelijk een officieel aandoend heerschap van Congo Airways, mèt badge. Vincent zal me begeleiden tijdens de hele check-in-operatie. 10 dollar voor de "Go-pass", 5 dollar voor "Hôtel de ville".
Tiens? C'est nouveau ça? Depuis deux ans déjà. Niet dus in december 2012, mijn jongste passage hier. Douane-controle gaat vlug als je 2.000 CFA toestopt. Vincent vraagt op het eind nog 20 dollar voor de "formaliteiten". Ik vergeet een reçu te vragen. Donnez quelque chose pour le café, is de vraag aan de bagagecontrole, waar de scanner niet werkt, want ze laten mijn flesje water ongemoeid. Dus nóg eens manuele
controle, vlak voor het instappen. Enfin. We zijn een tijdje gerust nu. Laat die vlieger maar op!
Sorry als deze bijdrage wat lang wordt:
Er komt een 'mwanamke na watoto wawili' naast me zitten. De steward vraagt me vriendelijk of hij me een andere plaats mag geven, dan heeft de 'mevrouw met twee kindjes' wat meer plaats. Ik kijk zo verongelijkt mogelijk. 'Ik was nog zó tevreden met mijn plaats aan het raam!'
'Je peux vous donner une autre place à la fenêtre.' Nu zit ik daarenboven aan een nooduitgang, wat zon'n twintig cm extra beenruimte oplevert. Deze muzungu boft! Het moet niet altijd kommer en kwel zijn ;-)
Fasten seat belts! Kivu, here we come!
Hierbij alreeds het eerste lichtdrukmaal van Goma.

  • 17 Januari 2016 - 14:44

    Philip:

    Dag Hein,

    kijk uit naar een uitgebreide fotoreportage wanneer je terug bent.

    mvg
    Philip

  • 17 Januari 2016 - 14:57

    Diane Roseeuw:

    Je boft, geen koffer verloren !
    Het is een héél mooi land en een héél goed klimaat waar je bent. Geniet ervan.

  • 17 Januari 2016 - 15:01

    Hein Van Den Brempt:

    Tegen wie zeg je't!
    Ik heb er twee jaar lang van genoten, van '68 tot '70!
    Ya zamani!
    Ken jij wat Swahili, Diane?

  • 17 Januari 2016 - 22:11

    Lut Stubbe:

    Dag Hein,

    Ik ben enkele jaren ook zeer dicht bij de grens met Goma geweest, maar dan vanuit Rwanda bekeken...en dicht bij het meer (Kivu, denk ik). Daar was ik bij een inlandse familie naar aanleiding van een vredesmarathon in Kigali. Verder goeie reis en verblijf in Afrika. ...

  • 17 Januari 2016 - 23:52

    Bart:

    Fijn om je verhalen te lezen...

    Succes,

    Bart

  • 18 Januari 2016 - 09:14

    Martine (Harmonie):

    Hein,
    De foto doe dromen,... vooral nu de winter hier echt intrede heeft gedaan.
    Goede reis,
    Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 156395

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: