BXL-KIN - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu BXL-KIN - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

BXL-KIN

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

11 Januari 2016 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Livulu, Kinshasa, 22h45

Goed aangekomen in Livulu (wijk van Kinshasa), bij Judith en Xavier (en Jessy, Jenny en Kenny).
Zéér bedankt, J&X!
Patrick was op post in N'Djili, met taxi, vliegtuigtickets Kin-Goma-Kin en Congolese simkaart.
N'Djili ademt al heel wat minder chaos dan drie jaar geleden.
Vlotte paspoort- en gele koortscontrole, dito bagagerecuperatie.
Morgen uitslapen, want nu toch wel stikkapot.
Was om 04h15 opgestaan vanmorgen, en zo'n vliegtuigstoel, zelfs mèt ruime plek voor gestrekte benen,
(ik vraag steeds een plaats aan een nooduitgang) da's niet echt ideaal voor een uitgebreid slaapje.

Tussen Brussel en Luanda de film "The Martian" gezien.
Dat had wel wat. Spannende toestanden in de ruimte.
Daverende raket, terwijl de Airbus A330 daverde onder de turbulenties.
Een astronaut wordt tijdens een Marsstorm voor dood achtergelaten.
Maar hij leeft nog en kan zijn botanische kennis gebruiken
om aardappelen te kweken, met als mest de verzamelde organische afval,
vooral de uitwerpselen, van de bemanning.
Uiteindelijk wordt hij opgehaald en landt veilig en wel op Moeder aarde.
Ik ben nu op weg van het Moederland naar de voormalige kolonie.
en laat dit Moederland achter zonder Moeder.
Congo is sinds 1960 behalve onafhankelijk toch ook een beetje wees.
Ik ben sind 21 december 2015 wees.
We zullen elkaar wat steunen, zeg ik dan maar, om wat moed te scheppen.
Door die voorbereidingen van de reis was er nauwelijks tijd
voor één of andere vorm van rouwproces.
Heb ook de voorgenomen bedankingen niet kunnen rondsturen.
Bij deze, als het even zo mag, aan al wie op één of andere manier zijn/haar
medeleven heeft betuigd, door de aanwezigheid, de lieve woorden, de schouderklopjes,
de mails, de facebookreacties, enz... mijn hartelijke dank. Het is een hart onder de riem.

Het is hier lekker warm, beetje zwoel, maar niet tè (vanmorgen was er een grande pluie)