Preirooimachine - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Preirooimachine - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

18 April 2008 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

19-12-07
Preirooimachine

Het einde is stilaan in zicht. Jammer want ik voel mij hier meer en meer in mijn sas. De voorbereiding van het feest krijgt vastere vorm. s’ Morgens kwam de voltallige “raad” van de mama’s langs op het Centre CDI om uit te leggen dat een vermindering van de prijs echt niet kon. Het vlees was sterk in prijs gestegen. OK dan.

Het attest via mailmerge verder afgerond. Théobart had zijn “acte de baptême” bij, dan kon de geboortedatum toch met enige precisie worden ingevuld. Alom tevredenheid bij de discipelen. Attest ziet er chique uit. In de ene hoek prijkt de Drapeau National, in de andere de foto van de fiere cursusganger.

Kort na de middag had Gerard gevraagd om nog eens een vergaderingetje bij te wonen als tolk. Dag siësta! Hij toonde zijn mecaniciens o.a. een videodemo van een automatische preirooimachine die hij had ontworpen. Sensoren bepalen de afstand tot de rij en de diepte van de bodem. Een soort schop werkt zich naar de juiste afsnijhoogte en de prei wordt via een transportbandje tot op een platform op het rupstraktortje gehesen. De machinebediener hoeft enkel de prei in bakken te leggen.
Om de energiebehoeften drastisch te drukken stelde hij nog voor om twee “groupes électrogènes” met elkaar te combineren: bij registratie van teveel “vraag” wordt automatisch de tweede groep ingeschakeld… Hij zou hun dat een volgende keer komen leren programmeren, en zou mijn hulp als tolk daarbij kunnen gebruiken. Lamakome!
Gerard is ook enthousiast over het telen van yatrofa voor de productie van biobrandstof.
Yatrofa is een niet eetbaar gewas met een zeer hoge opbrengst per hectare, ook in deze tropische contreien. Toch maar bekijken of dat geen nefaste invloed heeft op het echte landbouwareaal…

De “avondles” is duidelijk andere koek t.o.v. de lessen met mijn discipelen. Aanwezigheid zeer fluctuerend, aandacht dikwijls miniem bij velen, kortom ik krijg er moeilijk de goeie dynamiek in.
Misschien zijn ze morgen enthousiaster tijdens de les over het gebruik van de “réseau”.