Stoofpotje - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Stoofpotje - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Stoofpotje

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

13 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

12-12-07
Stoofpotje

Om 05:15 knipperde het buizenlicht aan in mijn kamer. Signaal dat er stroom is, en dus ook een kans op een wasbeurt zonder overhevelen met emmers en tonnen. Dat betekent nog niet dat Sana of Marien al druk bezig zijn met koffie- en tafel zetten. Ik ben dan maar in nuchtere toestand in mijn blauwe Egyptische tuniek gesprongen en met de laptop om de schouder naar het centre CDI gefietst. Het CDI centrum ligt om de hoek, op zo'n 500 m. Na de roes van contact met de achterban en na wat voorbereidend werk voor mijn discipelen ga ik in Acceuil A ontbiijten met Vera, Jan, Patrick en Gerard, om aldus gesterkt naar de Chapelle van het klooster te fietsen, geladen met laptop en beamer.
Hoogstaande, wat zeg ik, voorname plek, die Chapelle:
Ten eerste. Heel wat erediensten vonden hier plaats, reeds in koloniale tijd, toen de bevolking de weldaden kon smaken van de Westerse beschaving, maar ook de vernederingen, kwistig uitgedeeld door agents territorials, colons en missionarissen.
Ik heb me hier laten vertellen door Patrick, een Englishman die in Wallonië heeft gestudeerd, en kan bogen op heel wat Afrika-ervaring, dat de hardcore Apartheidfanaten à la Verwoerd hun mosterd hebben gehaald in de Belgische kolonie. Vooral in het Zuiden, in Kasaï en Katanga plachten de Belgische “uitdragers van Beschaving en Kristelijke Waarden” zich te bezondigen aan een hoogstaande “Tintin au Congo” – filosofie. De paternalistische geplogenheden wezen dan nog bedekt met de mantel van de “esprit d’époque”, de ronduit racistische gevoelens van het “herrenvolk” hebben hier een stempel gedrukt, die o.a. uitmondde in de toespraak van Patrice Lumumba op 30-06-1960.
(op die illustere dag, misschien wel tijdens die illustere toespraak, is Jérôme Kati geboren. Un enfant du pays donc. Het schijnt dat Congo mijn tweede vaderland is. Dan is Jérôme vraiment mon frère.
Daarenboven, nog steeds tussen haakjes, heb ik vernomen dat de vader van Jean-Pierre Bemba, senateur papa Saolona Bemba, die hier op dit moment in de streek vertoeft,
hier in de buurt geboren is uit een Congolese mama Bemba en een Antwerpenaar.
Décidément, ce pays, et plus spécialement cette partie de ce pays, c’est le pays de mes frères, mes beau-frères et mes beaux-parents!. We sluiten hier de parenthèses :)
Tijdens die ceremonieën, hier in de Chapelle dus, ter ere van een vreemde godheid, defileerden witte en zwarte priesters gehuld in kazuifels allerhande, met naar ik vermoed enkel zwarte misdienaars, de huid fel contrasterend met de witte ogen en dito kantwerk
Ten tweede. In 1985 was Koning Boudewijn op bezoek in Bwamanda, meer bepaald in diezelfde kapel. “C' est là que le roi Baudouin s'était assis!”
Ten derde. In december 2007 vergast Cleese zijn discipelen met het ontsluieren van de diepste geheimen van Excel en Word.
Vanmorgen, nog vóór ik ging ontbijten, kwam de Cef du personnel CDI bij me langs. Dat ze de zaak onderzocht hadden (het incident zaterdag, op de markt, met nasleep). En dat er blijkbaar 9 mensen betrokken waren bij het vatten van de dieven. En dat ze dus voorzien hadden dat een som van 100 USD wel in orde was. Nu moet je weten dat mijn portefeuille en wat er van de inhoud overblijft sinds zaterdag in handen is van de CDI-mensen. Volgens hen zou ik nu eerst met die 9 moeten onderhandelen. Niks van. Ik ben van plan om hen zo gauw mogelijk mee te delen dat ik alle verdere gesprekken weiger, zolang ik mijn spullen niet heb ontvangen. Dàn pas kunnen we het hebben over compensaties. Het gaat toch niet op dat ik hier gegijzeld wordt, om een fikse tegenprestatie te leveren, vooraleer ik mijn rechtmatige eigendommen terugkrijg. Daarenboven bestaat de kans dat ik op die manier mensen vergoed die ondertussen met een deel van de verdwenen dollars aan de haal zijn! Als ze daar niet op ingaan mogen ze met de inhoud van mijn portefeuille hun toilet behangen, en van de portefeuille zelf een stoofpotje maken. Het moge hen smaken. En dan laat ik het daar niet bij, maar volgt een uitvoerig gedocumenteerde klacht bij CDI-België én CDI-Kinshasa. Ze zullen er niet goed van zijn! Wordt vervolgd. En tout cas, zoals men hier pleegt te zeggen.
- - -
Vanavond met Jan lekker gaan eten bij Yves Heyligers, die wegens een “deuil” zijn boy-cuisinier moest missen. Blijkbaar was hij zelf de kookkunst nog niet verleerd. Eerst soep met vleesrestjes, dan rosbief met spinazie en gebakken zoete maniok, gevolgd door een heerlijk verfrissend ijsje, zo‘n 30° onder de namiddagtemperatuur. Nu kruip ik onder de “mosikitéle”, en hoop dat zich daar, zoals gisteren, geen muggen in verschansen, samen met hun prooi.
---
Donderdagochtend. Mijn benadering hierboven geschetst heeft onmiddellijk vruchten afgeworpen. Alle documenten en het overgebleven geld zijn in mijn bezit. Nieuw is dat er 3 namen zijn genoteerd: mensen aan wie de dieven 120 USD zouden hebben uitgedeeld. Ze gaan hier de zaak verder volgen vanuit het CDI...

• 13 December 2007 - 07:16

Ingrid:

Hé Hein we volgen jouw avonturen op de voet. Wat een belevenis voor iemand "op pensioen"... Hier vriest het dat het kraakt en jij zit daar maar te bakken. Het is allemaal toch niet eerlijk verdeeld. Kusjes van Jens, Luc en Ingrid

• 13 December 2007 - 07:29

Peter:

Dag PApa! Ik heb geen tijd om jij bericht te lezen, maar ik zal het zeker.
    Ik heb veel te doen met de fakturen van Nederland.:) Het grappige, ik had nooit gedacht, dat ik met zo dingen zal werken!
    Maar wel ben ik bezig met triathlon ook!
    groetjes,
    Peter

• 13 December 2007 - 07:42

Pierre En Marina:

allee we weten weer wat te eten,op de site van c.d.i bwamanda staat je naam bij de bezoekers en zo zagen we hoe rood de wegen waren en een glim van het hospitaal,geniet daar maar van de zon want hier is het vriesweer groetjes tot later pierre en marina

• 13 December 2007 - 14:13

Greet Nietvelt:

dag lieve hein,
    er staat een link van je blog naar de website van artsen zonder vakantie. we volgen je avonturen op de voet!! als je wil kan je ook een link van jouw blog naar www.azv.be plaatsen. zo komt al wie nieuwsgierig is naar de artsen zonder vakantie aan zijn trekken!
    dikke kus,
    greet

• 13 December 2007 - 16:43

Ciele:

Hé Hein, je bent wel echt met je gat in het avonduur gevallen. Je reisverhaal blijft spannend. Ik lees het gretig en zie je rondfietsen met laptop over je schouder. Een gevoel van vrijheid....
    Terwijl hier de dagen niet veel verschillen, allen even grijs, nu wat droger, dan wat kouder.
    Dikke kus,
    Ciele

• 13 December 2007 - 18:35

Jakke Teut:

OK dat ge uwe portefeuille terughebt, maar achter uw houtstoof kunt ge fluiten, ik heb ze harder nodig dan gij. Arme Bea, in den trok zitten en gij in de warmte...
    Dikke en innige bees

• 13 December 2007 - 21:34

Nora:

Ik kijk elke dag uit naar de spannende lotgevallen van "Hein- of is het Cleese- in Afrika"; en alhoewel ik daar nooit geweest ben kan ik dankzij jouw prachtige beschrijvingen en foto's voor een klein stukje mee zien, voelen, ruiken, proeven wat je daar allemaal beleeft. Gelukkig heb je al je documenten terug want ze mogen jou daar wel niet houden. Terugkomen eh!
    Veel liefs van Nora

• 13 December 2007 - 22:52

Jef En Mich:

Hallo Hein, eindelijk springen we ook eens op deze site. Onze PC begint kuren te krijgen en valt regelmatig stil. In z'n heldere momenten hebben we je verhalen in een ruk kunnen lezen als één groot spannend boek. En wat een stijl, Hein met je schrijverstalent moet je publiceren! Ik heb het gevoel, natuurlijk met de nodige spannende en grappige obstakels, dat dit een geknipte job voor je is en dat je aan je Afrikaans publiek héél goed les geeft. Vertel nog iets meer over het lesgeven zelf, de didactische anecdotes...
    Hier in het Noorden kunnen we stilaan het verhaal schrijven over 'het verval van België'. Het volk zou moeten in opstand komen, een grote betoging organiseren - wereldbelangstelling gegarandeerd.
    Ik (Jef) zou nu graag met je meewerken in Bwamanda, op z'n minst voor m'n kniëen. Onderzoek vandaag in UZ was niet rooskleurig,'maar warme landen bieden soelaas', zei de specialist.
    Hein, zou je Nele en Kim nog kunnen toevoegen op de adressenlijst van deze site? = nelekegu@yahoo.com. Als Afrikaners zullen ze met belangstelling volgen.

Jef

• 14 December 2007 - 05:15

Steve:

Hein,
    Ik ben je vergeten te melden dat vannacht de Geminids voorbijkwamen. Hier door het grijze plafond waar we gebukt onderdoor lopen niks van kunnen merken, maar bij jou zonder lichtpolutie zou het impressionant kunnen zijn. Misschien kan je der vannacht nog enkele uit de staart meepikken.

• 14 December 2007 - 10:20

Cor:

Inderdaad...voor de volle 100% akkoord met andere lezers van uw reisrelaas...met uw schrijverstalent...PUBLICEREN!

Cor