Heet, heter, heetst - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu Heet, heter, heetst - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Hein van den Brempt - WaarBenJij.nu

Heet, heter, heetst

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

11 December 2007 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

11-12-07
Heet, heter, heetst

Zo gezegd zo gedaan. Na het uitvallen van de stroom op het centre CDI per fiets naar de hoofd”laan” van het dorp, de donkere nacht in, over de rode aarden wegen, waarvan de kleur nauwelijks is te onderscheiden in het flauwe schijnsel van mijn “kop”-lamp. Met enige moeite het huis van Jérôme Kati & clan gevonden. Hij was al gaan slapen, maar er liepen nog wat kinderen en aanhangsels rond. Jérôme dook dan toch op, en op zijn vraag hebben we dan een sessie “introduction à l’emploi de l’ordinateur” gehouden, omringd door gretige kinderogen. Zo kan Jérôme voortaan met wat meer herkenning zijn boek over de computer doornemen. Het boek dateert van 2002 en kan op een net voldoende actuele manier de geheimen van de computer blootleggen. Een inleiding - waar stel je voor nog uitgeweid wordt over MSDOS en zijn cryptische commando’s -, dan nog twee delen: WORD en EXCEL.
Wat kunnen ze hier in godsnaam met WORD en EXCEL? Hoor ik sommigen opperen. Wel, je zou versteld staan. In ieder geval, en tout cas zoals men hier pleegt te zeggen, waren de kids danig in de wolken als ze met enkele toetsaanslagen de tafels van vermenigvuldiging zagen verschijnen. Foto’s getoond van vorige week , dat doet het natuurlijk altijd. Toen vroeg Jérôme naar een foto van ons huis. Kon ik niet tonen, maar ik verzeilde wel op foto’s en filmpjes van De Haan aan zee, met één van de beroemde VK-Ijsberensessies in het adembenemend koude Noordzeewater van november.
Dit zijn op dit ogenblik wel erg verfrissende woorden. De nacht dook niet onder de 25°. Nu (14:20) is het in de koelste kamer 29° en op de “barza” wijst de thermometer dik 34° aan.
Helemaal surrealistisch werd het wanneer ik als achtergrondmuziek de 5de van Beethoven liet weerklinken.
Het werd laat, bijna 10 uur, dus ik weer achter mijn flauw schijnsel aan, zeer oplettend om de juiste bocht of hoek niet te missen.
Hier in de “Acceuil A” begon men zich waarlijk zorgen te maken over het wegblijven van Cleese. En hij had zijn laptop mee! Jan deed zelfs een poging om me met de allo-allo te bereiken (Wikke, proficiat met uw nieuwe aanwinst! – ik zal hem op Belgischen of is het dan Vlaamschen? bodem eens uitproberen), wat natuurlijk niet lukte want ik zet dat ding quasi nooit aan. Het kostte hem en vooral mij een ferme noot, want de mannen van Vodacom iets verderop staan daar niet voor niks 24/24 dat systeem draaiende te houden.
Benieuwd of ik vandaag nog iets hoor van mijn dokters-analfabeten. Eerlijk gezegd hoop ik van niet, want de zin om soezig te siësten is me nader dan om nóg eens een sessie “introduction à l’emploi de l’ordinateur” te houden. De lekkere maniokfrietjes met kip en courgettes, met als toet fruitsla met rozijnencake en gekaramelliseerde kalanga’s zijn daar niet vreemd aan. Ik weet het. Het IS decadent om in deze omstandigheden culinair uit te weiden. Maar ik kan het niet laten.
Gisteren circuleerde het nieuws dat er hier wat verderop een boot is gezonken, overbeladen, met slechts een twintigtal rescapés, en dat er in Butembo 10-tallen bezweken zijn aan het Ebola-virus.
Jullie zitten daar naar het schijnt behalve in regen en wind ook nog steeds zonder regering of uitzicht daarop.
Wij houden ons kloek, zijn nu al de 11de dag op Congolese bodem, en nog steeds vrij van intestinaire of andere kwalen. Hout vasthouden!

  • 11 December 2007 - 19:20

    Helga Segebarth:

    Beste Hein
    Ik geniet heel erg van je verhalen.
    Ze laten me kennis maken met een wereld waar ik zo weinig van weet...
    Nog heel veel sukses met dit prachtige initiatief

    Helga

  • 11 December 2007 - 19:35

    Jakke Teut:

    Je t' embrasse, mon ami.


  • 11 December 2007 - 20:24

    W!kke:

    Pieter Verlinden, niet onze zoon maar die van den TV, vertelde en toonde dat het nogal rommelt in de Congo: veel miserie en vluchtelingen. Waarschijnlijk weet je dat niet, omdat je daar de VRT niet kan ontvangen.
    Daar tegenover staat dat jouw nieuws dan weer niet op op de VRT komt.
    Het is duidelijk dat er wat gesleuteld moet worden aan de samenwerking tussen deze 2 nieuwskanalen.
    Eender hoe, hou je koel en cool met en fris pintje, neem een roeibootje i.pl.v een ovebeladen cargo, hou die ebola-vier russen van je lijf en jaag alle katten weg als je les geeft over de muis.
    Hier wordt het kouder maar zonniger, blijven de politici verder kibbelen zonder resultaat, heeft de kerstman de sint verdreven, verhogen de flikken de alkoholcontroles, is de mazoutprijs iets minder zeer duur en werden Mich en Gerd definitief weggefeest uit Gasthuisberg, al mogen ze nog wel terugkomen voor een hospitalisatie.
    Hou je goed warm en smeer maar wat nivea om niet te veel te verbranden.

  • 12 December 2007 - 08:08

    Jeanne Metzemaekers:

    Beste Hein
    Elke morgen start ik mijn pc en geniet van de volgende aflevering
    Heel veel bedankt voor je verslagen en hou je goed

    Jeanne

  • 12 December 2007 - 09:01

    Cor:

    En ik hier dagelijks maar trachten om de temperatuur op te drijven en tot een beetje zweten te komen door enige caloriën te verbranden in een koud lokaal van 12C° op mijn pas- aangeschafte hometrainer! Wat een verschil!
    Ook de culinaire kant van uw reisverhaal interesseert me als hobbykok zeer!
    ¡ Hasta pronto!

    Cor

  • 12 December 2007 - 15:55

    Pierre En Marina:

    hey hein nu word de pc een verslaving want we genieten van je verhalen en ja hier veranderd het niet,het weer slecht en de rest zoals gewoonlijk dat is den belgiek hè,geniet van het weer en hou je goed tot later pierre

  • 12 December 2007 - 17:33

    Tom:

    Ik kreeg het adres van deze dagboek van Johan Six. Wij waren in Bwamande in 1986-1987. Ik zal uw dagboek met veel interesse lezen.

    Tot schrijfs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 April 2008

Bye bye Bwamanda

18 April 2008

Afscheidsfeest

18 April 2008

Noord-Zuid transfers

18 April 2008

Preirooimachine

18 April 2008

Attestation de formation
Hein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 157382

Voorgaande reizen:

10 Januari 2016 - 22 Februari 2016

Kivu revisited

30 November 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: